سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی موقعیت شغلی و معرفی رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

برای کسب هرگونه اطلاعات درباره بازار کار رشته جغرافیا با مشاوران مرکز سبزتدریس تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور – 9099071647

رشته جغرافیا یکی از رشته های است که هم در میان داوطلبان کنکور و هم در جامعه مظلوم واقع شده و شناخت صحیحی نسبت به آن وجود ندارد ، برخی تصور می کنند که دانش آموختگان جغرافیا تنها به حفظ اسامی شهر و کشورها و … می پردازند در حالی که این کار تنها بخش کوچکی از حیطه ی آموزشی آن هاست. در تعریف رشته ی جغرافیا می توانیم بگوییم که با جهان اطراف ، شناخت تاثیر محیط بر انسان ها و بلعکس و همچنین به شناخت ابزارآلاتی که به دست بشر ساخته شده و تمامی رویدادهای طبیعی پرداخته می شود،رشته ی جغرافیا یک علم کاربردی و فنی است که با موضوع مکان مطرح می گردد و به طور کلی مکان را تا جایی که به زندگی انسان ها مربوط شود بررسی می نماید و علاوه بر این ها وظیفه دارد به شناخت ویژگی های زمین مانند سردی و گرما ، سستی و سختی و … نیز بپردازند با توجه به این مطالبی که گفتیم مشاهده ی مستقیم زمین یکی از روش های اصلی مطالعه ی جغرافیا می باشد. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی رشته ی جغرافیا و سایر رشته ها با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی سبزتدریس تماس حاصل نمایید.

شاخه های اصلی جغرافیا

  • جغرافیای طبیعی : در این شاخه به دانشجویان تمامی موضوعات در رابطه با محیط طبیعی و تاثیر محیط بر زندگی انسان را اموزش می دهند ، همچنین در این شاخه دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هواشناسی ارائه شده است.

دروس اصلی مشترک بین گرایشهای جغرافیای طبیعی شامل :جغرافیای قاره ها، جغرافیای کوارترنر، زمین شناسی ایران، مسایل جغرافیایی مناطق خشک ایران، حفاظت خاک، جنگل ومرتع و مسایل آن در ایران، جغرافیای ناحیه ای ایران، متون جغرافیای طبیعی به زبان خارجی، جغرافیای انسانی ایران(1): (جمعیت- اقتصادی)، جغرافیای انسانی ایران (2): ( شهری – روستایی)، نقشه برداری تکمیلی، مبانی محیط زیست، ژئومورفولوژی اقلیمی، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای می باشد.

  • شاخه کارتوگرافی: در این شاخه ، دانشجویان به انواع نقشه ها مسلط می گردند زیرا که تمامی جوامع در ساختار اقتصادی ، فرهنگی ، دفاع ملی و … نیاز به تهیه ی نقشه دارند و این وظیفه ی جغرافیدان است که با نقشه اطلاعاتی را درباره موقعیت و … ارائه دهد.

دروس پایه و اصلی شاخه کارتوگرافی شامل : ریاضیات، سنجش از راه دور، ژئومورفولوژی ایران، جغرافیای آبهای ایران، منابع و مآخذ جغرافیای ایران، متون جغرافیایی به زبان خارجی، جغرافیای خاکها، جغرافیای نظامی ایران، مبانی جغرافیای سیاسی، فلسفه ی جغرافیا، زمین در فضا، زمین شناسی برای جغرافیا، مبانی آب و هواشناسی، جغرافیای آبها، ژئومورفولوژی عمومی، جغرافیای زیستی، کاربرد آمار در جغرافیا، جغرافیای اقتصاد عمومی، جغرافیای جمعیت، جغرافیای روستایی( عمومی و ایران)، جغرافیای شهری می باشد.

  • شاخه جغرافیای انسانی: این شاخه یکی از مهم ترین شاخه های علم جغرافیاست که به دو گرایش گرایش جغرافیای شهری و روستائی تقسیم بندی شده است

دروس‌ اصلی‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف جغرافیای‌ انسانی‌ شامل : جغرافیای‌ جمعیت‌ ایران‌، جغرافیای‌ روستائی‌ ایران‌، جغرافیای‌ شهری‌ ایران‌، جغرافیای‌ اقتصادی‌ ایران‌، حمل‌ و نقل‌ انرژی‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، نظریه‌های‌ اقتصادی‌ و اقتصاد توسعه‌، متون‌ جغرافیای‌ انسانی‌ به‌ زبان‌ خارجی‌ ، نقشه‌ها و نمودارهای‌ موضوعی‌ در جغرافیای‌ انسانی‌، ویژگی‌های‌ جغرافیای‌ انسانی‌ مناطق‌ خشک‌ ایران‌، جغرافیا و صنعت‌ توریسم‌، ویژگی‌های‌ جغرافیائی‌ کشورهای‌ توسعه‌ یافته‌، ویژگی‌های‌ جغرافیائی‌ کشورهای‌ اسلامی‌، ویژگی‌های‌ جغرافیائی‌ آسیای‌ میانه‌، کاربرد جغرافیای‌ طبیعی‌ در برنامه‌ریزی‌ شهری‌ و روستائی‌، جغرافیای‌ تاریخی‌ می باشد.

  • شاخه‌ جغرافیای‌ سیاسی‌ – نظامی : در این شاخه دانشجویان به عوامل جغرافیایی که در جنگ ها تاثیر گذار بودند پرداخته و علاوه برآن به موضوعاتی مانند وضعیت آب و هوای کشورهای همسایه ، وضعیت ارتفاعات و … می پردازند.

دروس پایه و اصلی گرایش جغرافیای سیاسی – نظامی : تهیه‌ و تفسیر نقشه‌های‌ هوا و اقلیم‌، سازمان‌های‌ بین‌المللی‌، نظامیان‌ و سیاست‌، مبانی‌ و اصول‌ جغرافیای‌ نظامی‌، اصول‌ روابط‌ بین‌المللی‌، حقوق‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، مقدمه‌ای‌ بر‌ روش‌ تحقیق‌ در جغرافیا، نقشه‌خوانی‌، مبانی‌ عکس‌های‌ هوایی‌، تفسیر عکس‌های‌ هوایی‌، اصول‌ سنجش‌ از دور، آشنایی‌ با رسته‌های‌ نظامی‌، اطلاعات‌ و عملیات‌، طرح‌ و عملیات‌، اصول‌ آفند و پدافند.

جغرافیا و تحصیل در آن

چنانچه شما قصد تحصیل در رشته ی جغرافیا را دارید می بایست به مباحث علوم اجتماعی نیز علاقه مند بوده و به تحلیل و درک مسائل اجتماعی بپردازید و همچنین برای موفقیت در این رشته دانشجویان بایستی توانایی جسمی بالایی داشته باشند زیرا در این رشته سفرهای علمی و تحقیقات در محیط های شهری ، روستایی و … انجام می گیرد. علاوه بر این ها شما باید به مسائل شهری مانند مشکل ترافیک ،آلودگی هوا و … نیز علاقه مند باشید.

تحصیل رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی در طی 4 سال و 8 ترم تحصیلی در 134 واحد درسی به صورت 20 واحد عمومی – 51 واحد دروس پایه – 59 واحد دروس تخصصی – 4 واحد نیز دروس اختیاری ارائه می گردد.

تحصیل رشته جغرافیا در مقطع کارشناسی ارشد در طی 3 سال در گرایش های جغرافیا و برنامه ریزی روستایی – جغرافیا و برنامه ریزی شهری – ناحیه ای-  اقلیم شناسی –  هیدرولوژی –  ژئومورفولوژی –  برنامه ریزی توریسم –  جغرافیای سیاسی – نظامی ارائه می شود.

موقعیت های شغلی رشته ی جغرافیا

1- فعالیت به عنوان محقق در سازمان برنامه وبودجه
2- فعالیت در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – بنیاد مستضعفان و جانبازان – سازمان جغرافیای نیروی مسلح –
3- اشتغال در سازمان محیط زیست – شهرداری ها – وزارتخانه های آموزش و پرورش – مسکن و شهر سازی
4- فعالیت در جهاد سازندگی – معادن و فلزات – وزارت دفاع و نفت
5- کار در بخش بازاریابی کارخانه ها
6- فعالیت در سازمان های نظامی و سیاسی
7- کار در بخش امور مربوط به توریست ها
8- کارشناسان کارتوگرافی می توانند در سازمان نقشه برداری کشور فعالیت نمایند

 

برای کسب هرگونه اطلاعات درباره بازار کار رشته جغرافیا با مشاوران مرکز سبزتدریس تماس حاصل نمایید. شماره تماس از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور – 9099071647

منبع: بازار کار رشته جغرافیا

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید بازار کار رشته ها ، معرفی رشته ها ، انتخاب رشته انسانی ،

 بازار کار...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ